top of page
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram

Hebert Amorim - Artedeft

Imagem do WhatsApp de 2025-07-01 à(s) 16.03.20_45de07bb.jpg

I am a self-taught multimedia artist, born in Senador Camará, in the west zone of Rio de Janeiro, and now based in Vila Califórnia, on the east side of São Paulo.

Since 2016, I’ve been weaving a body of work that blends collage, digital painting, lambe-lambe, video, and sound - crafting immersive experiences rooted in memory, territory, and identity. My creative process is shaped by attentive listening to the streets, the oral traditions passed down through my family, and the vibrant pulse of Black peripheral culture. Through this work, I seek to challenge and dismantle the stigmas that have long distorted the image of Brazilian favelas.

Artista multimídia autodidata, nascido em Senador Camará, na zona oeste do Rio de Janeiro, e atualmente morando na Vila Califórnia, zona leste de São Paulo.
 

Desde 2016, desenvolvo um trabalho que articula colagem, pintura digital, lamb-lamb, vídeo e som, criando experiências imersivas que exploram memória, território e identidade. Minha obra nasce da escuta atenta das ruas, das oralidades da minha família e da cultura preta periférica, buscando romper os estigmas que historicamente marcaram as representações das favelas brasileiras.

PT - BR
 

Ainda adolescente, cruzava o Rio de ponta a ponta para viver cenas culturais que contrariavam o que diziam ser possível para mim. Foi na Lapa que, pela primeira vez, me vi em imagens de felicidade coletiva e pertencimento: pessoas negras celebrando, vivendo, sendo. Aquilo plantou uma semente que floresce até hoje na potência do que crio. Minha arte é um grito visual e sensorial, uma forma de afirmar que outros mundos não só são possíveis, eles já existem.

 


Sou parte da cultura favelada e periférica brasileira, que emerge da diáspora africana. O que acontece nas favelas do Rio de Janeiro precisa ser denunciado e isso é parte essencial do meu trabalho. As estatísticas revelam o crescimento vertiginoso das mortes por armas de fogo em operações policiais, onde a carne negra segue sendo tratada como a mais barata do mercado. Caminho na contramão de tudo o que tentou invisibilizar e estigmatizar a produção artística das periferias. É urgente valorizar os conhecimentos, saberes e valores das nossas comunidades. A periferia produz cultura em quantidade e com muita qualidade.
As favelas são territórios vivos e fundamentais para as lutas contemporâneas. A cultura que a juventude empobrecida criou nas últimas décadas é força de transformação. Somos muitos corpos e muitas vozes enfrentando diariamente o descaso do poder público. Muitos dizem que a arte deve desestabilizar o que está estabelecido, mas a experiência do povo negro favelado já é, por si só, profundamente desestabilizadora. Não foi construída por narrativas externas, tampouco por teorias colonizadoras. A arte já está toda ali.
Meu trabalho não é sobre capturar imagens: é sobre capturar orgulho, identidade e a cultura visual única da favela. As imagens denunciam, provocam reflexão crítica e alimentam a imaginação. Os híbridos visuais que crio não pedem licença ao mundo da arte, porque, pra nós, qualquer céu é de todos, e a crueza da existência na periferia já é vertiginosa. Minha produção multimídia reafirma a arte como ferramenta de escuta, denúncia, transformação e beleza.

 


A exposição "FUNK: um grito de ousadia e liberdade", no Museu de Arte do Rio, onde minhas imagens ocuparam a fachada do edifício, foi uma celebração do funk enquanto movimento cultural e político que há 50 anos constrói o Brasil. Minha vida sempre foi atravessada pela música, pelos bailes, pelo rap, pelo hip hop. A escrita da favela é música. O lazer nas periferias gira em torno de três elementos: o DJ, a dança e o MC. Foi nesse terreno que me formei como artista, ilustrador, pintor ou qualquer outro nome que me queiram dar. Porque qualquer papel que eu assuma será sempre atravessado pela minha vivência como jovem favelado e pelo meu desejo de conscientização social e política de outros jovens como eu.

 


Como eu, muitos já se auto-nomeiam artistas, com orgulho. Autodidatas, inventores de suas próprias linguagens poéticas e políticas. É com nossas ferramentas e resistência que seguimos rumo à reexistência, trabalhando de forma independente, assinando obras em diversas linguagens e exibindo em espaços variados. Participei de exposições em instituições como o Museu de Arte do Rio (MAR) e o Museu da Cultura Afro-Brasileira (MUCAHB), e integrei projetos de grande repercussão, como o DN8 Nike no Air Max Day: Unreal Baile (2025), a mostra "Um Olhar que/de Cria" do projeto ARTCORRE (2024), a ilustração oficial do Prêmio da Música Brasileira (2024) e a criação de uma obra transformada em carro alegórico no Carnaval Carioca. Também colaborei com artistas como Marcelo D2 e Toni Garrido.

 


Em outubro de 2025, serei residente na Fondation Montresso, em Marrakech, dentro de um programa voltado à diáspora africana no Brasil.

ING 


As a teenager, I would cross the entire city of Rio to engage with cultural scenes that defied what was said to be possible for someone like me. It was in Lapa that, for the first time, I saw myself in images of collective joy and belonging: Black people celebrating, living, being. That moment planted a seed that continues to blossom in the power of what I create today. My art is a visual and sensorial cry, a way of affirming that other worlds are not only possible—they already exist.

 


I am part of the Brazilian favela and peripheral culture that emerges from the African diaspora. What happens in the favelas of Rio de Janeiro must be denounced, and this is an essential part of my work. Statistics show the dramatic rise in deaths caused by firearms during police operations, where Black lives continue to be treated as the cheapest commodity. I walk against everything that has tried to make the artistic production of the peripheries invisible and stigmatized. It is urgent to value the knowledge, wisdom, and values of our communities. The periphery produces culture in abundance and with high quality.

 


Favelas are living territories, essential to contemporary struggles. The culture created by impoverished youth over the past decades is a transformative force. We are many bodies and many voices, facing the neglect of public authorities every day. Many say that art must destabilize what is established, but the experience of Black favela communities is already deeply destabilizing in itself. It was not built through external narratives or colonizing theories. The art is already all there.
My work is not about capturing images—it’s about capturing pride, identity, and the unique visual culture of the favela. The images denounce, provoke critical reflection, and feed the imagination. The visual hybrids I create don’t ask permission from the art world, because for us, any sky belongs to everyone, and the rawness of existence in the periphery is already vertiginous. My multimedia production reaffirms art as a tool for listening, denunciation, transformation, and beauty.

 


The exhibition "FUNK: a cry of boldness and freedom", at the Museum of Art of Rio (MAR), where my images occupied the building’s facade, was a celebration of funk as a cultural and political movement that has been shaping Brazil for over 50 years. My life has always been marked by music, by the parties, by rap, by hip hop. The language of the favela is music. Leisure in the periphery revolves around three elements: the DJ, the dance, and the MC. It was in this terrain that I shaped myself as an artist, illustrator, painter—or whatever other name they wish to give me. Because any role I take on will always be marked by my experience as a young person from the favela and by my desire to raise social and political awareness among other young people like me.

 


Like me, many already call themselves artists—with pride. Self-taught, inventors of their own poetic and political languages. It is with our tools and our resistance that we move toward re-existence, working independently, signing works in various languages, and exhibiting in diverse spaces. I have participated in exhibitions at institutions such as the Museum of Art of Rio (MAR) and the Museum of Afro-Brazilian Culture (MUCAHB), and I have taken part in high-profile projects such as DN8 Nike at Air Max Day: Unreal Baile (2025), the exhibition "Um Olhar que/de Cria" by the ARTCORRE project (2024), the official illustration for the Brazilian Music Awards (2024), and the creation of a piece that became a carnival float in the Rio de Janeiro Carnival. I have also collaborated with artists such as Marcelo D2 and Toni Garrido.

 


In October 2025, I will be a resident artist at Fondation Montresso in Marrakech, as part of a program focused on the African diaspora in Brazil.

bottom of page